主選單

登入

Om Taiwan : HTC - Rider på vågen av datorlika mobiler

發表人 vitaiwan 於 2011/10/15 6:20:00 (1569 人讀取)

För några år sedan var det inte många som hört talas om HTC. Men bolaget har omvandlats från en profillös tillverkare av andra företags produkter till ett varumärke med egen kraft. Framför allt har HTC utnyttjat det stora intresset för smarta mobiler och nu står mjukvaran i fokus.



En del företag är starkt förknippade med en person. Det mest kända fallet på senare tid är tveklöst Steve Jobs, Apples medgrundare som nyligen avled.

Och det är just med Steve Jobs som Peter Chou brukar jämföras. Visserligen är Peter Chous lyskraft betydligt mindre och hans företag, HTC, har väldigt långt kvar innan det på allvar kan mäta sig med Apple.

Men Peter Chou har som koncernchef och medgrundare under de senaste åren ändå förändrat HTC på ett sätt som, åtminstone hos en del, för tankarna till Apples omvandling. Jämförelsen blir inte sämre av att Peter Chou har ett arbetssätt som på många sätt påminner om just Steve Jobs.

Han är involverad ned på detaljnivå när det gäller utvecklingen av nya mobiler och har åsikter om allt från hur hörnen ska utformas till upplägget av de kommande marknadsföringskampanjerna. Och formgivarna kan utgå från att de blir uppringda även på kväller och helger när Peter Chou ska diskutera något.

Ett omtalat exempel är hur Peter Chou satte fokus på mobilen som skulle bli HTC Legend, tillverkad i ett enda stycke aluminium. Det påverkade mobilens utformning men ledde också till att bolaget gjorde om hela sin utvecklingsprocess.



Legend är nu bara en av väldigt många mobiler HTC har tryckt ur sig de senaste åren. Jämfört med många av konkurrenterna är takten hög och HTC har hittills i år lanserat 13 nya modeller och en surfplatta i Europa. Under förra året kom bolaget med 8 mobiler i Europa.

Företaget ökar också snabbt sin marknadsandel. Under 2010 sålde HTC närmare 25 miljoner mobiler, mer än dubbelt så många som året före. Konkurrenten Sony Ericsson sålde betydligt fler, 43 miljoner mobiler, men det var en nedgång på ungefär 25 procent.

Den trenden har sedan förstärkts än mer. Analysföretaget Gartner räknar med att Sony Ericsson under andra kvartalet i år sålde 7 miljoner mobiler medan HTC sålde 11 miljoner. Det gjorde HTC till den sjunde största tillverkaren i världen.

Det som framför allt lyft HTC är det snabbt ökande intresset för smarta mobiler. Det tog fart efter att Apple lanserat sin Iphone för fyra år sedan och HTC har surfat med på vågen genom ett nära samarbete med sökföretaget Google.

Google har ett system, Android, som används i mobilerna hos en rad olika tillverkare. Men det var HTC som påpassligt nog såg till att komma med världens första Androidmobil 2008 och den har sedan följts av en rad andra modeller som inte minst i USA, där HTC har hälften av sin försäljning, gett HTC en stark ställning.



HTC:s framgångar är som sagt delvis en följd av det allmänt ökade intresset för smarta mobiler. Fast minst lika mycket bidrar den radikala förändring av företaget som man genomfört de senaste åren.

HTC började som en rätt profillös tillverkare. Ett företag som tog fram produkter som andra sedan sålde i sitt eget namn. Bolaget gjorde handhållna datorer till Compaq, jobbade ihop med handdatorföretaget Palm och tillverkade mobiler som telebolag satte sitt eget klistermärke på och så vidare.

För lite mer än fyra år sedan inledde HTC en storsatsning på sitt eget varumärke. Förändringen märktes tydligt både i annonskampanjer och på mobilmässorna. Det förr så försiktiga HTC gjorde plötsligt allt för att synas, och gjorde det också.

Allt har nu inte gått smärtfritt. HTC:s hårda satsning på Android gjorde att bolaget hamnade i omfattande patenttvister med Apple. Dessutom har konkurrensen på marknaden för smarta mobiler skärpts betydligt och det har bidragit till att pressa HTC:s börskurs det senaste halvåret.

Omvandlingen av HTC är nu långt ifrån klar. HTC var tidigt ute och samarbetade med Microsoft om Windows i mobilerna, ett spår som inte ledde så långt.



Nu står bolaget ändå mitt uppe i en satsning tillsammans med Microsoft, den här gången på Windows Phone 7, Microsofts nya operativsystem. Den görs parallellt med att HTC fortsätter med sina Androidmobiler. Det innebär att bolagen täcker två av de tre stora systemen, det tredje håller Apple för sig själv.

Samtidigt håller HTC också på att växa in på mjukvaruområdet. Peter Chou har visserligen slagit fast att bolaget inte är intresserat av att driva fram något eget operativsystem. Däremot har HTC köpt upp rader av företag som arbetar med säkerhet, video, spel, finansiella lösningar, musik med mera.

Precis som alla andra har HTC nämligen stort behov av att sticka ut. Det räcker inte längre med att mobilerna har ett tilltalande yttre, de måste också ha något lockande på insidan.

Det blir allt svårare när konkurrenterna använder samma system, antingen det nu är från Google eller Microsoft. Då blir de nya tjänsterna och teknikerna något HTC kan skilja ut sig med.

Tomas Augustsson Reporter Näringsliv
svd2011-10-14




Fakta

HTC (som ursprungligen stod för High-Tech Computer) grundades 1997 av Cher Wang, HT Cho och Peter Chou. Koncernchef för bolaget är just Peter Chou, en entreprenör med stort teknikfokus som samarbetade med den rika Cher Wang om att starta bolaget.

Cher Wang är en av bolagets största aktieägare och ordförande i styrelsen. Hon är 53 år gammal och dotter till Wang Yung-ching, som skapade ett affärsimperium, bland annat inriktat på plastproduktion, och slutade som en av Taiwans rikaste män.

Wang Yung-ching blev 91 år och han fick flera barn som gjorde framgångsrika karriärer som affärsmän i it-sektorn. Cher Wang har, inte minst tack vare HTC, blivit minst lika rik som sin far.

Cher Wang är även medgrundare och styrelseordförande för processorföretaget Via, där hennes make Wen-Chi Chen är koncernchef. Via grundades tio år innan HTC kom igång.

HTC har sitt huvudkontor en bit utanför Taiwans huvudstad Taipei. Företaget hade en försäljning på 62 miljarder kronor under 2010 och gjorde då en nettovinst på 9 miljarder kronor.

Företaget har omkring 13 000 anställda och aktien är noterad på Taiwanbörsen.


SVD NÄRINGSLIV

Webbfoto

情報網

各行各業

最新文章

搜尋

連絡我們